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This time Nicholas and Per of Wrenchmonkees have been hired by Yamaha to transform an XJR1300 into a radical café racer inspired special. “We have watched with interest Yamaha’s other projects such as the Hyper Modified V-Max ... so when we got the call to work on the XJR1300 we were very excited, it was a big pat on the back for our company,” said Per. “Generally we work on older bikes and have modified Yamaha SR500s and XS650s, but it has been really nice to show what we can do to a modern machine such as the XJR1300. However, working on a new bike raises its own unique set of challenges… " (continues)

Questa volta Nicholas e Per dei Wrenchmonkees sono stati ingaggiatii dalla Yamaha per trasformare una XJR1300 in una café racer special, radicale e ispirata. "Abbiamo osservato con interesse altri progetti Yamaha come la V-Max Hyper Modified.... Così quando siamo stati chiamati a lavorare sulla XJR1300 eravamo molto eccitati. E' stata una gran pacca sulla schiena per la nostra azienda" dice Per. "In genere lavoriamo sulle vecchie moto e abbiamo modificato Yamaha SR500s e XS650s, ma è stato davvero bello poter mostrare cosa possiamo fare per una macchina moderna come la XJR1300. Tuttavia, lavorando su una moto così, aumentano le sfide..." (segue).





The number of sensors, wires and things like emission controlling devices on a modern bike makes customising it very tricky. On an older bike you’re freer to work with the design as the bike is very basic – essentially an engine, wheels and frame. On a new machine, the parts that are hidden are not meant to be looked at, so when you take off a cover panel you need to relocate things such as cables and electrical items - it is very complicated. (...) Our first decision was how many parts to change. We wanted to keep the identity of the bike and make it easily recognisable as an XJR, so we left the tank, engine and major parts of the frame unmodified. We then looked at the bike and said ‘OK, what can we do around this base? The first job was to change the front end. We fitted a set of YZF-R1 forks and wheels but they didn’t look quite right so we changed the cast wheels for custom built spoked items. The front is a 19-inch wheel while the rear is an 18-inch to give it an old school look with a modern twist using the R1’s forks and six-piston radial calipers. We then fabricated some rearsets to increase the ground clearance and replaced the flat handlebars with clip-ons to give it a café racer riding position. The exhaust is a hand-built stainless steel system that goes back to the twin muffler megaphone look of the older XJR but brought up to date in a modern MotoGP style." Cool? You can read the complete article on the Wrenchmonkees blog.

"Il numero di sensori, di fili e cose come i dispositivi di controllo delle emissioni su una moto moderna rende la personalizzazione molto difficile. Su una moto classica si è più liberi di lavorare e il design della moto è molto semplice: in sostanza un motore, due ruote e il telaio. Su una macchina recente, le parti nascoste non sono fatte per essere vista, in modo che quando si toglie un pannello è necessario spostare cose come cavi e dispositivi elettronici. Ed è molto complicato. (...) La nostra prima decisione è stata il numero di pezzi da cambiare. Abbiamo voluto mantenere l'identità della moto e renderla facilmente riconoscibile come una XJR. Quindi abbiamo lasciato immutati serbatoio, motore e telaio principale . Abbiamo poi guardato la moto e ci siamo chiesti cosa fare intorno alla base. Il primo lavoro è stato quello di cambiare l'avantreno. Abbiamo montato un set ruota e forcella di una YZF-R1, ma non ci sembrava ottimale, quindi abbiamo cambiato i cerchi in lega con dei cerchi a raggi personalizzati. All'nateriore abbiamo una ruota da 19 pollici, mentre la posteriore è una 18 pollici, per dare un look old school con un tocco moderno, dato dalle forcelle della R1 con pinze radiali a sei pistoncini. Abbiamo poi fabbricato nuove pedane per aumentare la luce a terra e sostituito il manubrio piatto con dei semimanubri per dare una posizione di guida Café Racer. Lo scarico è un sistema costruito a mano in acciaio inox che riprende il look dei due megafoni gemelli della XJR prima serie, ma aggiornati in uno stile da moderna MotoGP." Figo? L'articolo completo sul blog dei Wrenchmonkees.

1 comment:

  1. OH, PLEASE, YAMAHA - MAKE THEM LIKE THIS ONE!

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